Októberi könyvajánló
Meleg a gyermekem?!
Fischer Eszter pszichológusként jó néhány olyan szülővel került kapcsolatba, akik gyermekük homoszexualitása miatt kerültek krízisbe. Ez a könyv elsősorban az érintett szülőknek kíván segíteni. Megadja azokat az ismereteket, amelyek révén tárgyilagosabban tudják kezelni a gyermekük sajátosságát, segít végiggondolni a tévképzeteket, előítéleteket, és magyarázatokat keres rájuk: mi az oka makacs fennmaradásuknak. Van kiút: az összeomlott jövőkép helyén fel lehet építeni egy másikat, amely a gyerek valóságának megfelel, és amivel a család is együtt tud élni.
"A Cigány sor megírásának nem célja volt, hanem oka: valami feszítő, belső erő késztetett rá, hogy megírjam. Úgy érzem, minden, ami életem során eddig történt velem, titkon erre a munkára készített fel. S hogy milyen gyakorlati hasznot remélek tőle? Talán akik eddig kedveltek, de nemigen ismertek minket, cigányokat, most megszeretnek; akik utáltak, ezután egy kicsit kevésbé fognak utálni; és akik továbbra is nagyon utálnak, pontosabban fogják tudni, hogy kiket utálnak." "A verbális agresszió legjellegzetesebb formája az asszonyoknak egy pontosan körülírható rituálé szerint zajló és naponta ismétlődő mű-veszekedése volt. A közös udvaron beszélgettek a napi gondokról, eseményekről, miközben fél szemmel állandóan a körülöttük játszó gyerekeket figyelték. Majd minden átmenet nélkül, mintegy vezényszóra, veszekedni kezdtek. Szörnyű átkok, trágárságok hangzottak el, amelyek elborzaszthatták a kívülállót - olykor a nyomaték kedvéért a szoknyájukat is felemelték. Néhány perc múlva oly hirtelenül ért véget a veszekedés, ahogyan elkezdődött, és az asszonyok ott folytatták a beszélgetést, ahol a ribillió előtt abbahagyták." "Érdekes, ahogyan a politikai pártok preferálják a különböző cigány csoportokat. Az MSZP elsősorban a beásokkal szeret együttműködni, az SzDSz és a Fidesz pedig az oláh cigányokkal. Sokat gondolkoztam, de nem tudtam megfejteni a nyilvánvaló vonzalmak okát."
Popper Péter: Út az istenektől Istenhez
Magától értetődő-e, hogy egyisten hívők vagyunk? Az egyistenhit miért magasabb rendű a politeizmusnál? Boldogabb lett-e ettől az ember? Az évezredek során gyarapodott-e a tudásunk az emberfeletti dolgokról? (Halál, halhatatlanság, újjászületés stb.) Vagy máig csak a hit maradt a számunkra? A szerző fiatal kora óta sokat törte a fejét azon, hogy az egyistenhit miért győzte le a politeizmust. Hiszen több istenben hinni sokkal szabadabb , örömtelibb, kevesebb bűntudattal terhelt élet, egyiktől a másikhoz lehet fordulni védelemért.
Erről ír ebben a könyvében. Kapóra jött számára a Gnózis és a gnosztikusok újbóli megerősödése, amely ellentmond sok vallásos hagyománynak, s főként Júdás evangéliumának felbukkanása. Minden társadalomnak vannak lezárt és megkövesedett mítoszai.
Drogprevenció és egészségfejlesztés az iskolában
Az iskola az intézményes szocializáció kitüntetett terepe, az értékek, a gondolkodásmódok elsajátítása, alakítása szempontjából érzékeny fejlődési periódusban lévő populáció nagyarányú elérését biztosító színtér. Az iskolás évek a különböző, egészséget veszélyeztető magatartásmódok – alkoholfogyasztás, dohányzás, droghasználat – megjelenése szempontjából is kitüntetett periódust jelentenek. Nem véletlen tehát, hogy az Európa-szerte működő drogprevenciós programok nagy része az iskoláskorú populációra irányul, illetve az iskolai színtéren jelenik meg. Hazánkban is az iskola a legnépszerűbb terepe a prevenciós aktivitásoknak. Az utóbbi évtizedben egyre nagyobb igény fogalmazódott meg a különböző beavatkozások, így a prevenciós tevékenység értékelésével kapcsolatban is. A programok értékelésével és értelmezésével kapcsolatos információk a prevenciós beavatkozások minden szereplője számára fontosak: segítik a felhasználók programok közötti eligazodását; fontosak a szakmapolitikával foglalkozóknak az egészségpolitikai beavatkozások tervezése során; nélkülözhetetlenek programgazdák számára a programok fejlesztésére irányuló döntések meghozatalában. De a programértékelés végső haszonélvezői leginkább azok a diákok, akikre a beavatkozások irányulnak, hiszen az értékelő munka végső célja a prevenciós tevékenység hatékonyságának javítása. Mindezeket kívánja szolgálni a Budapesti Corvinus Egyetem Viselkedéskutató Központja vezetésével az iskolai prevenciós beavatkozások megismerését célul kitűző, utóbbi években készült kutatások eredményeiből összeállított eme válogatás.
200 fotón, részletes leírásokban követhető nyomon az újszülött gondozása. A magyar viszonyokhoz igazodó kézikönyv újdonsült szülőknek az etetéstől és az öltöztetéstől a babakád kiválasztásán keresztül az oltási rendig és a nehézségek kezeléséig. Találunk benne tanácsokat fiatal anyukáknak, hogyan nyerhetik vissza régi formájukat. A leggyakrabban felmerülő gyakorlati kérdésekkel foglalkozik ez a kiváló szakkönyv, nem száraz szakkifejezésekkel, hanem közérthető módon tárgyalja a babagondozás témáját.
Ebben a tudományos-ismeretterjesztő monográfiában a szerző Kelet-Afrikát nem földrajzi értelemben járta körbe. Célkitűzése, hogy bemutassa a kelet-afrikai térségi fejlődés regionális szemszögből górcső alá vehető eddigi főbb történelmi állomásait, szereplőit, folyamatait és mindazok az intézményesített vagy tervbe vett lépéseket, amelyek elvezethetik a kiszemelt terület államait egy gazdaságilag, szociálisan, technológiailag vett fejlett(ebb) állapotba. Kelet-Afrika alatt e célból a kelet-afrikai Közösséget és jelenlegi tagállamait vizsgálja.
Elektronikus tanulási környezetek
Ha a tanítás és tanulást – és tágabb értelemben az emberi kogníció fejlődését – egy olyan rendszerben vizsgáljuk, amelyben a biológiai, a társadalmi és a technológiai tényezők egységes kontinuumot alkotnak, láthatóvá válik, hogy az elektronikus tanulási környezetnek nem egy hirtelen előbukkanó „édeni struktúrát” jelentenek, hanem bennük egy újabb, a korábbiakból szervesen kibontakozó sajátos „kognitív habitus” manifesztálódik. A neveléstudományi reflexió és értékelés ezen a területen még a paradigmaalkotás előtti szakaszban van. A könyv kísérlet a vizsgált jelenségek értelmezésére, az eddigi tapasztalatok rendszerbe foglalására, s egyúttal újabb kérdések feltevésére is ösztönöz. Az elemzések a következő kérdések köré csoportosulnak: Hogyan módosulnak a tanulás és a tanítás mibenlétéről kialakult elképzeléseinek az új eszközvilág hatására? Lehetséges-e hogy az elektronikus tanulási környezetről gondolkodva a megszokottól eltérő módon értelmezzünk bizonyos, a pedagógia, a didaktika tárgyát képező jelenségeket? Elképzelhető és hasznos lehet-e a társadalomtudományi jellegű neveléselmélet és neveléstörténet mellett egy másfajta, nagyobb ívű megközelítés, amely az evolúciós történetiség mentén vizsgálja a tanítás és tanulás folyamatokat?
Marketing a 21. században
Ez a könyv azt a célt tűzi ki maga elé, hogy szakítva a marketing hagyományos, meglehetősen elavult eszköztárának mechanikus bemutatásával, teljesen új megközelítési módot alkalmazva, azokat a külső és belső környezetben lezajló változások generálta hajtóerőket elemezze, amelyek magát a marketinget, mint tudományt is immáron megújhodásra kényszerítik. A 21. század marketingjében kulcsfontosságú szerepe lesz annak, hogy a vállalkozásokkal felismertesse, hogy a jövőbeni sikeres működésük záloga egy komplexen értelmezett és konzekvensen végrehajtott márka- és vevőmenedzsmentben rejlő helyes stratégiában rejlik. Mélyreható elemzésre kerül a márkaépítés, mint a 21. századi marketing egyik kulcsterülete, továbbá tágabb tekintetben vizsgálatra kerülnek a K+F és a marketing kapcsolatának menedzselési problémái, párhuzamot vonva a szervezetközi kapcsolat- és hálózatmenedzsment kérdéseivel.
„Az ’egzisztenciális feszengés’ csak az egyik lehetőség. A továbbiak: ’megbékélt feszengés’, ’nyugtalan meglét’ ’létnyugtalanság’. Ezeknek a költészete Kukorellyé, ez az ő közérzete. Műveiben ő ez a közérzet. Olyan emberé, aki számára nincs bizonyosság, aki ebbe beletörődött, heroizmus, szomorúság nélkül, de némi megindultsággal és humorral. A költőnek nincs azonos önmaga, én és ön sohasem fedik egymást önérzet és érzett ön(maga) szintén nem, hiszen az, amit magyarul ’önérzet’-nek mondunk, mindig az én retorikáján át jelentkezik, szólal meg, indíttatásáról pedig keveset tudni. A Kukorelly-féle közérzet nem olyan, hogy a sült csirke tölcsérként érinthetné, csak olyan, hogy a lepedő nehezékként. Olykor. Olykor másként.”
Isten megajándékozott engem a legdrágább Feleséggel, Kékessy Margittal. Pályakezdő tanárként talán Kalocsára is csak azért kellett mennem, hogy vele találkozhassam. Ő mindkét ágon régi nemesi család sarja volt, s örökölte ősei minden nemességét. Rá is érvényes az a mondat, amit egy székely asszony mondott egyszer Csoóri Sándornak: „Az én párom olyan ember, tedd a sebre: meggyógyít.” Ma is példaképem az önzetlen és tiszta szeretet gyakorlásában s a szenvedés zokszó nélküli, méltóságteljes elviselésében. Féltő, óvó, gondoskodó jósága odaátról is beragyogja életemet. A legszebb álmom, hogy maga köré gyűjtse gyermekeinket, várni fog majd rám az Ég kapujában. Ezt a könyvet, amelynek a tanulmányai és cikkei nagyrészt közös életünk utolsó éveiben, a súlyos, gyógyíthatatlan betegséggel vívott drámai küzdelem időszakában íródtak, a Feleségem áldott emlékének ajánlom.
Az irodalmi mű befogadása
A könyvben több olyan megállapítást olvashatunk, mely a hazai irodalomolvasás-kutatás nemzetközi viszonylatban is jelentős eredményének tekinthető, mint például a műhöz túl közel kerülő és túl távol maradó, valamint az optimális befogadói sávba kerülő olvasó; a vágyvezérelt és valóságvezérelt olvasói stratégiák és azok ötvözete; a társadalmi rétegenként eltérő "tetszési" szokások, értékelési mércék; az élményalakzatok és élménykörök; a redukáló olvasattípusok; az újraolvasás jelenségének alaposabb megismerése, a hivatásos és laikus olvasók összehasonlítása; az "akinek van, annak adatik" és az "annak is adatik, akinek nincs elég" elvek empirikus igazolása.